Лабораторно-практична робота 1. Електронні таблиці їх можливості та використання для створення меню.

Мета роботи: вивчення технології і основних етапів підготовки табличних документів, включаючи графіки і діаграми в середовищі табличного процесора MS Excel.

В результаті виконання лабораторної роботи студент повинен уміти включати таблицю з текстового редактора в табличного (і навпаки), редагувати таблиці і проводити розрахунки в таблицях, розташованих на різних листах, будувати графіки і діаграми ним, створювати і використовувати форми, здійснювати пошук необхідних даних.

Порядок виконання

1. Вставити таблицю, створену в текстовому редакторі Word, в табличного редактора Excel.

2. Додати в неї дані про блюда меню.

3. Відсортувати таблицю по значенню в колонці “Блюда” в алфавітному порядку.

4. Створити список в колонці «Ціна». За допомогою цього списку відібрати в таблиці всі блюда, що мають ціну більше 30 грн.

5. Одержану таблицю перенести на новий (другий) лист, а в першому листі повернути таблицю до первинного вигляду.

6. Використовуючи функцію “СУМ”, обчислити в таблиці на першому листі загальну вартість.

7. Використовуючи значення першої колонки цієї таблиці, за даними колонки “Ціна” побудувати стовпчикову і кругову діаграми.

8. Зберегти результати роботи в іменованому файлі редактора Excel (іменування файлу аналогічно зробленому в Завданні №1).

9. Відправити його викладачу по електронній пошті у вигляді вкладеного файлу або переписати файл викладачу з свого носія (флэш-накопичувача, компакт-диска) або здати роботу викладачу в роздрукованому і скріпляючому вигляді.

 

 Лабораторно-практична робота 2. Робота з кишеньковим  персональним комп’ютером.
 

 В даний час серед вітчизняних пошукових машин виділяється трійка лідерів: Yandex, Апорт і rambler. Всі вони мають схожий інтерфейс, основним елементом якого є Рядок пошуку, куди вводиться пошуковий запит і кнопка Знайти, натиснення якої активізує пошук за запитом.

Кожна з вищеперелічених пошукових машин має свої достоїнства і недоліки, обумовлені реалізацією алгоритмів пошуку і внутрішньою програмною реалізацією, але на даний момент певна частина аналітиків і користувачів ставлять пошукову систему rambler перше місце серед аналогічних пошукачів. У зв'язку з цим знайомство з пошуковими машинами ми вивчатимемо на основі rambler.

Завдання до лабораторної роботи

Для роботи з Інтернет використовувати кишеньковий персональний комп'ютер.

  Познайомтеся з інтерфейсом вітчизняних пошукових машин і каталогів посилань, вибравши будь-які дві системи по вашому вибору.
Запустіть пошукову машину rambler. Ознайомтеся з її можливостями і інтерфейсом.
Виконайте пошук інформації на наступні теми:
"Комп'ютерні мережі"
"Технологія побудови локальних мереж"
"Апаратне забезпечення мультимедіа"
"Мова html"
"Стандарти і протоколи мережі Internet"

 

Лабораторно-практична робота 3. Робота в глобальній мережі Інтернет.

 

Поштова програма MS Outlook Express. Для роботи з електронною поштою і телеконференціями існують спеціальні поштові програми. Однієї з найпопулярніших зараз поштових програм, використовуваних в Office 2000, є Microsoft Outlook Express.
Для запуску програми Outlook Express потрібно виконати команду: Пуск\ Программы\Outlook Express.

За допомогою Outlook Express користувач, зареєстрований як в одній, так і, одночасно - в декількох телекомунікаційних мережах - може працювати з електронною поштою, одержувати інформацію за списками розсилки або брати участь в телеконференціях.

Робоче вікно Outlook Express

  • Тека Вхідні містить вхідні листи.
  • Тека Вихідні містить листи підготовлені до відправки.
  • Тека Відправлені містить листи успішно відправлені одержувачам.
  • Тека Видалені містить удаоенные(знищені) листи
  • Тека Чернетки містить чернетки листів.

 

Створення електронних листів

Для створення нового електронного листа виконаєте команду Файл\ Создать\ Повідомлення. З'явиться вікно створення нового листа.

Після заповнення реквізитів листа натисніть кнопку Відправити. Лист буде поміщено в теку Вихідні.

Відправка/Отримання електронних листів.

Для відправки або отримання електронних листів необхідно набудувати програму Outlook Express для роботи з вашим обліковим записом електронної пошти. Для цього виконаєте команду Сервис\ Облікові записи. З'явиться діалогове вікно Облікові записи

Для введення нового облікового запису натисніть кнопку Додати. Запуститься Майстер створення нового облікового запису. Слідуючи його вказівкам додайте свій обліковий запис.

Після додавання свого облікового запису можна одержувати і отпролять поштові повідомлення.

Для відправки або отримання електронного листа виконаєте команду: Сервис\ Доставити почту\<Имя облікової записи>

Завдання до лабораторної роботи

В цілях ознайомлення з можливостями електронної пошти для студентів матеметического факультету на час занять встановлена наступна електронна адреса: test@tspu.tula.ru пароль test

  • Ознайомтеся з можливостями і інтерфейсом поштової програми Outlook Express.
  • Створіть свій обліковий запис.
  • Відправте за наступною адресою лист, що містить опис основних можливостей електронної пошти: test@
  • Ознайомтеся з безкоштовними поштовими серверами:

Лабораторна робота

Тема: Освоєння технології пошуку необхідної інформації

Мета: Робота з інформаційно-пошуковими сайтами

 

Хід роботи:

1.     Познайомтеся з інтерфейсом вітчизняних пошукових машин і каталогів посилань, вибравши будь-які дві системи по вашому вибору.

2.     Запустіть пошукову машину rambler. Ознайомтеся з її можливостями і інтерфейсом.

3.     Віконайте пошук інформації на наступні тими: "Комп'ютерні мережі", "Технологія побудови локальних ятерів", "Апаратне забезпечення мультимедіа", "Мова html", "Стандарті і протоколи мережі Internet"

Інструкції до роботи

Пошукові засоби даної групи, звані ще каталогами або рубрикаторами є електронними довідниками, що мають звичну для інформаційних працівників ієрархічну систематичну або логико-тематичну структуру, що дещо нагадує структуру систематичного каталога бібліотеки. Робота з довідниками дозволяє орієнтуватися в ресурсах Internet в межах окремих галузей знання, заглиблюючись від загального до приватного, міняти ієрархічні гілки і т.д.


 


 

В даний час серед вітчизняних пошукових машин виділяється трійка лідерів: Yandex, Апорт і rambler. Всі вони мають схожий інтерфейс, основним елементом якого є Рядок пошуку, куди вводиться пошуковий запит і кнопка Знайти, натиснення якої активізує пошук за запитом. Кожна з вищеперелічених пошукових машин має свої достоїнства і недоліки, обумовлені реалізацією алгоритмів пошуку і внутрішньою програмною реалізацією, але на даний момент певна частина аналітиків і користувачів ставлять пошукову систему rambler перше місце серед аналогічних пошукачів. У зв'язку з цим знайомство з пошуковими машинами ми вивчатимемо на основі rambler.

Лабораторна робота № 1. Створення книг. Форматування та редагування даних в таблицях.
Мета роботи: Відробіток умінь створенню електронних таблиць Excel
Завдання 1. Створення електронної таблиці

1.     Відкрити електронні таблиці Excel

2.     Створити таблицю успішності студентської групи (20 студентів)

 

Ф.И.О.

Курси

 

Середній бал

Історія

Соціологія

Філософія

Іванов

0

1

2

 

...

 

 

 

 

Середній бал по предмету

 

 

 

 

3.     Розрахувати середні бали по студентах і по предметах
Завдання 2. Розрахунки в таблицях Excel

1.     Відкрити файл електронної таблиці «Анкетування»

2.     Відкрити лист «Відповіді респондентів»

3.     Зробити підрахунок кількості позитивних відповідей кожного респондента

4.     Підрахувати відсотки позитивних відповідей

5.     Підрахувати загальну кількість негативних відповідей всього масиву

6.     Закріпити області для зручного перегляду великої таблиці.

 
Лабораторна робота

Мета роботи: Обробка інформації в електронних таблицях Excel
Завдання 1. Сортування і фільтрація даних

1.     Відкрити файл електронної таблиці «Анкетування»

2.     Розкрити лист Респонденти

3.     Заповнити дані

4.     Відсортувати дані по віку (по убуванню) респондентів

5.     Встановити автофільтри

6.     Відфільтрувати дані – знайти жінок, що мають вищу освіту
Завдання 2. Використання функції автозаповнення суміжних осередків

1.     Створити книгу Excel

2.     Створити розклад по Інформатиці для своєї групи на 1 семестр

3.     Розрахувати кількість академічного годинника зайняте в 1 семестрі

Дата

День тижня

Кількість годинника

 

20 вересня 2004 р.

понеділок

4

4 жовтня 2004 р.

понеділок

4

18 жовтня 2004 р.

понеділок

4

1 листопада 2004 р.

понеділок

4

15 листопада 2004 р.

понеділок

4

29 листопада 2004 р.

понеділок

4

13 грудня 2004 р.

понеділок

4

27 грудня 2004 р.

понеділок

4

 

 

 

Разом

 

32

Лабораторна робота № 4. Побудова діаграм. Вікорістання майстра діаграм.
Мета роботи: Візуалізація даних в електронних таблицях Excel (побудова діаграм)
Завдання 1. Створити таблицю успішності студентської групи (20 студентів)

Успішність студентів в грудні

№№

Ф.И.О.

Предмети

Успішність студента

соціологія

фізика

математика

культурологія

1

Аванова

3

5

4

5

4,25

2

Зайців

4

4

3

4

3,75

3

Іванов

5

3

5

3

4

4

Караганов

4

3

4

3

3,5

5

Комарова

3

4

3

4

3,5

6

Константінов

2

5

5

5

4,25

7

Корвальова

4

5

4

5

4,5

8

Кутепова

5

4

3

5

4,25

9

Макаронників

3

3

5

4

3,75

10

Новіков

4

3

2

5

3,5

11

Новожілова

5

4

3

4

4

12

Пірогова

5

5

4

3

4,25

13

Сергєєв

4

3

5

3

3,75

14

Сергєєва

3

4

4

4

3,75

15

Сидоров

3

5

3

5

4

16

Сидорова

4

5

4

4

4,25

17

Терентьев

5

4

2

3

3,5

18

Труфакин

2

3

5

3

3,25

19

Ухов

3

3

3

4

3,25

20

Філін

4

4

2

5

3,75

 

Успішність по предмету

3,75

3,95

3,65

4,05

 

 

Успішність групи

 

 

Мінімальна оцінка

 

 

 

 

 

 

Максимальна оцінка

 

 

 

 

 

1.     Створити діаграми, що ілюструють успішність групи:

a.      Стовпчикову

b.     Кругову, в долях на кожного студента

Лабораторна робота. Віконання розрахунків. Вікорістання майстра функцій.

Тема: Excel

Мета: Введення даних і переміщення по робочому полю

Устаткування: комп'ютери з Windows

Хід роботи.

1.     Запустити Excel. На Листе1 ввести дані різного типа (загальний, числовий, текстовий, грошовий, фінансовий, дата, час, процентний, дробовий, експоненціальний, текстовий, додатковий). Наприклад:

Вигляд

Загальний

Числовий

Денеж-ний

 Фінансо-вий

Дата

 

Пример1

текст

11133,44

1 457,78р.

 $          15,00

04.05.01

 

Пример2

12345678

11 133,44

234,00 DM

 t              44

13 Квітня, 2002

 

 

 

 

 

 

 

 

Вигляд

Час

Процент-ний

Дробовий

Экспонен-циальный

Текстовий

Дополні-тельний

Пример1

12:07

700,00%

 1/4

6,46E+12

текст

55534-5325

Пример2

2:09 PM

 

 40/59

1E+12

 

06545-6546

2.     Переміститися за допомогою миші і клавіатури в потрібну частину листа. Виділити один або декілька інтервалів на листе1. Скопіювати їх на лист2.

3.     Зберегти книгу під ім'ям “Лабораторна робота”


 

Лабораторна робота. Виконання розрахунків методом введення формул.

Тема: Excel

Мета: Введення формул

Устаткування: комп'ютери з Windows

Хід роботи.

1.        Обчислити значення, вводячи числа безпосередньо у формулу. Наприклад: =2367+9847; =(67-84)/(13+86); 1,3434*2,7654.

2.        Встановити необхідну кількість знаків після коми. Для цього – викликати контекстне меню на необхідному осередку (або групі осередків), вибрати пункт “Формат осередків”, у вкладці “Число” вибрати з приведених форматів – числовий і встановити необхідну кількість знаків після коми.

3.        Робота з майстром формул. Викликати майстер формул, вибрати пункт інші функції. З розділу «Дата і час» викликати функцію «Сьогодні», яка автоматично вставить поточну дату. З розділу математичні викликати функцію «Римське» (перетворення арабських чисел в римські), «Радіани» (перетворить градуси в радіани), «Cos» і «Sin» (повертає cos і sin кута в радіанах).

4.        На підставі даних функцій побудувати наступну таблицю.

Кут, в градусах

30

60

90

Кут, в радіанах

0,523599

1,047198

1,5707963

Cos

0,866025

0,5

6,126E-17

Sin

0,5

0,866025

1

Кут, в градусах (римське)

XXX

LX

XC

 


 

 Лабораторно-практична робота. Складання нормативної документації.

Мета роботи: вивчення технології використання табличного процесора MS Excel для пошуку потрібного рішення.

В результаті виконання лабораторної роботи студент повинен уміти використовувати відповідні команди, що дозволяють проводити ітераційні обчислення з метою пошуку потрібного рішення.

Команда “Підбір параметра” (з опції меню “Сервіс”) застосовується в тих випадках, коли повинні бути проведені необхідні ітераційні обчислення для відшукання потрібного рішення за умови зміни тільки одного параметра деякої функції. При цьому як цільовий осередок виступає осередок із заданою функцією, а як змінна – осередок із значенням параметра, яке необхідно підібрати так, щоб виконувалися деякі сформульовані умови.

Постановка завдання:
необхідно визначити розмір щорічних відрахувань на банківський рахунок так, щоб на ньому за 5 років накопичилося в 25000 р. за умови 9% річних.

Порядок виконання
1. Задати початкові значення для вирішення завдання: “Ставка” (процентна ставка нарахувань по внеску) і “Кількість періодів” (кількість років) (Рис.1).
2. Визначити осередок “Платня” для підбору значення щорічних відрахувань, не вводячи в неї конкретних даних.
3. Записати в осередок “Розмір внеску” фінансову функцію БЗ (повертає майбутнє значення внеску на основі періодичних постійних платежів і постійної процентної ставки), використовуючи як параметрів осередку “Ставка”, “Кількість періодів” і “Платня”.

Мал. 1. Використання методу “Підбір параметра”.

Синтаксис використання функції: БЗ(ставка;кпер;плата; нз;тип)

Параметри:
ставка – процентна ставка за період;
кпер – загальне число періодів виплат річної ренти;
платня – виплата, вироблювана в кожен період. Це значення не може мінятися протягом всього періоду виплат. Звичайно платня складається з основного платежу і платежу по відсотках, але не включає інших податків і зборів. Якщо аргумент опущений, повинно бути вказано значення аргументу нз;
нз – поточна вартість, або загальна сума всіх майбутніх платежів із справжнього моменту. Якщо аргумент нз опущений, то він вважається рівним “0”. В цьому випадку повинно бути вказано значення аргументу платня.
тип – число “0” або “1”, що позначає, коли повинна проводитися виплата. Якщо аргумент тип опущений, то він вважається рівним “0” (“0” – в кінці періоду; “1” – на початку періоду).

4. Ініціювати функцію “Підбір параметра” і заповнити діалогове вікно, вказавши як цільовий осередок осередок, в якому записана функція БЗ, а як змінна – осередок “Платня”.

5. Зберегти одержане рішення.

6. Скласти звіт. 7. Відправити його викладачу по електронній пошті у вигляді вкладеного файлу або переписати файл викладачу з свого носія (флэш-накопичувача, компакт-диска) або здати роботу викладачу в роздрукованому і скріпляючому вигляді.

 

Лабораторно-практична робота. Складання технологічної документації.

Мета роботи: одержати практичні навики використання функцій “Пошук рішення” в електронній таблиці Excel.

В результаті виконання лабораторної роботи студент повинен:
 одержати навики рішення оптимізаційних задач, що приводяться до табличних форм;
 навчитися використовувати засоби електронної таблиці в завданнях пошуку потрібного рішення за умови зміни тільки одного параметра деякої функції.

Використання функції “Пошук рішення” при рішенні “Транспортної задачі”.

Постановка завдання:
Класичне формулювання завдання полягає в наступному. Є декілька пунктів виробництва і пунктів споживання деякого продукту. Для кожного з пунктів виробництва заданий об'єм виробництва, а для кожного пункту споживання – об'єм споживання. Відома вартість перевезення з кожного пункту виробництва в кожен пункт споживання одиниці продукту. Потрібно скласти план перевезень продукту, в якому всі пункти споживання були б забезпечені необхідними продуктами, ні з якого пункту виробництва не вивозилося б продуктів більше, ніж там проводиться, а вартість перевезення була б мінімальною.

Мал. 1. Таблиця для вирішення “Транспортного завдання”.

У побудованій за допомогою Microsoft Excel моделі представлене таке завдання (див. рис.1). Товари можуть доставлятися з пункту виробництва (Білорусія, Урал, Україна) в будь-який пункт споживання (Казань, Рига, Вороніж, Курськ, Москва). Очевидно, що вартість доставки на більшу відстань буде більшою. Потрібно визначити об'єми перевезень між кожним пунктом виробництва і пунктом споживання відповідно до потреб пунктів споживання і виробничих можливостей пунктів виробництва, при яких транспортні витрати мінімальні. Таким чином, мета завдання – зменшення всіх транспортних витрат.

Порядок виконання.

Перший етап - введення початкових даних:
1. Ввести на робочому листі необхідні початкові дані і визначити їх взаємозв'язки з результуючими даними:

1.1. Побудувати таблиці для введення кількості перевезень, ціни перевезення і вартості перевезення з пункту виробництва “Х” в пункт споживання “Y”, як показано на Рис.1 (кількість перевезень для кожного пункту на початку рішення задачі буде рівне 0).

1.2. Ввести в осередки С14-G14 потреби складів в товарі, а в осередки В16-В18 – виробничі можливості пунктів виробництва.

1.3. Ввести в осередки С16-G18 ціни на перевезення товару з пункту виробництва Х в пункт споживання Y.

2. Ввести формули в обчислювані осередки:

2.1. У осередки В8:В10 ввести формули обчислення загальної кількості перевезеного товару для кожного з пунктів виробництва (наприклад, формула для осередку В8=СУММ(С8:G8), тобто кількість перевезеного товару для Білорусії).

2.2. У осередки С12:G12 ввести формули обчислення загальної кількості перевезеного товару в кожний з пунктів споживання (наприклад, формула для осередку С12=СУММ(С8:С10), тобто кількість перевезеного товару до Казані).

2.3. У осередки С20:G22 ввести формули обчислення загальної ціни за перевезення товару з кожного пункту виробництва в кожен пункт споживання, помноживши ціну перевезення одиниці товару (осередки С16-G18) на загальну кількість перевезеного товару (осередки С8-G10) (наприклад, формула для осередку С20 – загальна ціна перевезення товару з Білорусії до Казані – =С8*С16).

2.4. У осередки С24:G24 ввести формули обчислення вартості всіх перевезень по кожному з пунктів споживання (наприклад, для Казані в осередок С24 вводиться формула =СУММ(С20:С22)).

2.5. У осередок В24 ввести формулу підрахунку всієї вартості перевезень – результат підсумовування значень осередків С24:G24.

3. Виконати форматування осередків робочого листа, і виділити осередки з результатами і змінними даними – синім кольором, а осередки з початковими даними – червоним кольором.

Другий етап – пошук рішення:
1. За допомогою команди “Сервіс” – “Пошук рішення.” викликати діалогове вікно завдання даних для вирішення завдання (Рис.2).

2. Задати цільовий осередок

Як цільовий осередок вибрати осередок (аналогічну осередку В24 на мал. 1), в якому буде підрахована загальна ціна всіх перевезень.

По умові завдання цільовий осередок слід встановити рівною мінімальному значенню.

Мал. 2. Діалогове вікно введення даних для вирішення завдання.

3. Задати змінні осередки

Мінімальне значення цільового осередку визначатиметься шляхом зміни даних в осередках, задаючих об'єми перевезень від кожного з пунктів виробництва до кожного пункту споживання (осередки C8:G10 на мал. 1).

4. Накласти вимоги (обмеження), які пред'являтимуться до результатів завдання:

4.1. Кількість перевезених вантажів не може перевищувати виробничих можливостей заводів (на мал. 1 значення осередків B8:B10 повинні бути менше або рівні значенням осередків B16:B18).

4.2. Кількість вантажів, що доставляються, повинна бути рівна потребам складів (тобто на мал. 1 значення осередків C12:G12 повинні бути рівні значенням осередків С14:G14).

4.3. Число перевезень не може бути негативним і не цілим (тобто на мал. 1 значення осередків C8:G10 повинні бути більше або рівні нулю і повинні бути цілими).

5. Ввести значення у вікно “Пошук рішення”. Для введення значень в діалогове вікно “Пошук рішень” можна використовувати виділення осередків і інтервалів мишею (при заповненні відповідних полів введення). Крім того, в деяких випадках зручно користуватися для визначення змінних осередків кнопкою “Припустити” – в цьому випадку змінних осередків пропонується використовувати як всі впливаючі осередки для раніше певного цільового осередку.

Для введення обмежень необхідно натиснути кнопку “Додати”.

На екрані з'явиться діалогове вікно, показане на Рис.3.

Мал. 3. Вікно введення обмежень.

За допомогою цього діалогового вікна ввести раніше задані обмеження. Для введення значень в області “Посилання на осередок” і “Обмеження” можна також користуватися можливостями Microsoft Excel по виділенню інтервалів мишею.

6. Ініціювати "Пошук рішення"

Рішення задачі починається після натиснення кнопки “Виконати” в діалоговому вікні “Пошук рішення”. Після того, як обчислення закінчаться, відкривається діалогове вікно “Результати пошуку рішення” (Рис.4), в якому виводиться повідомлення про те, знайдено чи ні рішення поставленої задачі. Якщо знайдене рішення влаштовує користувача, він може зберегти його на робочому листі, натиснувши кнопку "ОК".

Можна також зберегти знайдене рішення як сценарій за допомогою кнопки “Зберегти сценарій” (звичайно так поступають у тому випадку, коли потрібно зберегти результати декількох різних рішень, одержаних при зміні декількох обмежень).

Мал. 4. Вікно “Результати пошуку рішення”.

Оптимальна кількість постачань, яка приведе до мінімізації транспортних витрат відповідно до заданих початкових даних, представлена в таблиці на Рис.5.

7. Скласти звіт про виконану роботу.

Рис.5. Результати обчислень. Відправити його викладачу по електронній пошті у вигляді вкладеного файлу або переписати файл викладачу з свого носія (флэш-накопичувача, компакт-диска) або здати роботу викладачу в роздрукованому вигляді.